torsdag den 19. maj 2016

Dag 17 - San Francisco

Efter en skøn nats søvn i nyindkøbt lækkert nattøj til os begge stod vi op, gik i bad og lavede morgenkaffe. Vi spiste morgenmad og hældte 2. kop kaffe op inden vi var helt klar til at tage ind til SF downtown. Og så skete det!!!!! En hval begyndte at posere til de flotteste billeder på Torbens kamera og 123 så gik tiden og klokken blev halv 12 inden vi kom afsted mod bussen.

Bussen her går kun 1 gang i timen og der var lidt ventetid. Her skulle vi køre til en station hvor vi kunne tage subway'en (toget) fra. Turisterne Sørensen skulle jo købe billetter til dette tog men det var en større udfordring end vi lige kunne klare. Heldigvis kom der en sød lokal Eric os til undsætning da han nok kunne høre tonen/konen var lidt presset. Han hjalp os med billetautomaten og fulgte os til det rigtige tog ind mod byen - puha det reddede lige stemningen. Han skulle tilfældigvis samme vej og vi hyggesnakkede med ham om San Francisco og København. Igen viser amerikanerne sig som venlige, hjælpsomme og nysgerrige på andre mennesker.

Nå men inden vi nåede ind til centrum var klokken nået at blive 13.30. Stationen lå lige ved et kæmpe shopping center og vi besluttede at starte ud med en sandwich inden byen skulle udforskes på ekspresstid. Herefter købte vi billetter til en hop on/hop off bus som de røde sightseeing busser i København. På den måde var vi sikker på at nå alle de store steder samtidig med at vi fik lidt historie og information og stederne.

Vi så bl.a.city Hall som er et af verdens største og har ægte guld på taget, vi så gaden hvor hippielivet har sin begyndelse, vi kørte over Golden Gate Bridge, hvilket virkelig var en blæsende fornøjelsemen herfra så vi Alcatraz. Vi kørte forbi chinatown og endte ved pier 39 hvor søløverne holder til. Og også nogle meget farlige måger. I hvert fald styrtdykkede en af mågerne direkte ned med kløerne i Torbens hovedbund da han nød sin is - puha og som om det ikke var nok afleverede den også en fugleklat i Torbens hår. Behøver vi sige andet end at Torben hader måger nu og Naja stadig griner?

Nu var klokken blevet 18 og vi besluttede at gå de par kilometer der var fra havnefronten til stationen. Det var en flot tur på gåben der dog udfordrede vandrebenene da San Francisco jo er kendt for de stejle gader. Men vi gjorde det og kom hjem med tog og bus til solnedgang og aftensmad. Nu nydes et koldt glas sodavand inden sengetid.